Jdi na obsah Jdi na menu
 


Proffesional Aircraft Boeing 737

 Proffesional Aircraft  ( PA )

Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.

co zde vše je.

 

-Jak používat GPS

-Jak se naučit přistávat na ILS

-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )

-Jak se domluvit s kontrolní věží

-Jak se naučit přistávát a startovat 

-Jak se naučit používat letecké přístroje

 

( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.

 

Začneme u Boeing 737-800

 

Tento letou vypada:

 

A jeho pilotní kabina 

 

 

 

Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).

 

1) První den v kabině 

Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat. 

Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.

 

2) Co je vlastně Autopilot? 

 

Autopilot

Autopilot je součástí FMS - Flight Management System. Autopilot se skládá z: Mode Control Panel, FCC - Flight Control Computer, Pitch Control Computer a Roll Computer.

To co z autopilota vidíme na palubní desce je jeho ovládací panel MCP.

 

imageCourse
Speed
 

 

 

VERT SPD

04.07.2005

Volba rychlosti stoupání nebo klesání.

Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.

A/T - autothrottle

25.06.2005

Automat tahu. Je-li aktivovaný, ovládá si autopilot plynové páky sám.

TO/GA

06.01.2012

TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

 

image

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.

 

image

 

image

Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.

Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.

 

 

 

Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.

Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou: 
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...) 
- zapnutý Flight Director před oběma piloty 
- zapnutý A/T - autothrottle 

Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.

Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.

Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!

 

 

GO AROUND podle FMC

Aby autopilot řídil i při GO AROUND podle v FMC zadané procedury, musí být před stiskemTO/GA aktivované oba kanály autopilota CMD A i CMD B.

Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.

VNAV

03.07.2005

Režim VNAV

Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.

LOC

Režim LOC

Vede letadlo po naváděcím paprsku ILS. Koriguje pouze horizontální odchylku.

APP

Režim APP

Vede letadlo po naváděcím paprsku ILS.

Režimy

Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.

To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

imagevíce ...

Chování autopilota

Přechod do režimu CWS R
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)

Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.

Přechod do režimu CWS P

 

Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)

Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.

Vypínání

 

Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:

 

 

Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.

 

3) Hodiny

 

Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.

Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

 

image

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.

4) Master Caution

 

 

Panel na stínítku palubní desky nalevo od Autopilot.

 

image

Kontrolka na panelu Master Caution. Indikuje potíže s elektrickou soustavou.
  • vybití akumulátoru

 

 

5) PFD

 

Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".

Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.

Heading/Track Indicator

Na spodním okraji PFD je zobrazen Heading/Track Indicator.

 

 

6) Základní Check Listy 

 

 

Check lists

Preflight

Cockpit preparations
Battery Switch (BAT) ON
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel
Standby Power AUTO
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel
DC Meter Selector BAT
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel


 

Generator Drive and Standby Power Panel
26.06.2005

 

 

image
imagevíce ...

Before Start

Provádí se před spouštěním motoru.

 

BRAKES TEST and SET
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka
ELECTRICAL EQUIPMENT OFF
 
AVIONICS POWER SWITCH OFF
spínač Avionika na vypnuto
COWL FLAPS OPEN
otevřít
FUEL SELECTOR VALVE BOTH
 

Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:

 

DOORS CLOSED
   
AIR CONDITION PACK CLOSED
 
START PRESSURE _____ PSI
?  
ANTICOLISION LIGHT ON
   


 

Before Take Off

RECALL CHECKED
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout
START SWITCHES CONT
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů
AUTOTHROTTLE ARM
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto.
TCAS/TRANSPONDER TESTED AND SET
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA


 

After Take Off

Provádí se po vzletu.

 

AIR COND & PRESS SET
?
START SWITCHES OFF
Na overhead panelu vypnu startéry
GEAR UP, LIGHTS OUT
   
FLAPS UP, NO LIGHTS
   
AUTOBRAKE OFF
   

 

7)Panel overhead

Panel nad hlavami pilotů - everhead:

 

AC and DC Metering Panel

Na panelu se měří zdroje stejnosměrného (DC) a střídavého (AC) proudu.

 

image

BAT on/off

Připojuje k elektrickým okruhům letadla akumulátor. Je na overhead panelu v bloku AC and DC Metering Panel v sekci DC.

Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.

Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.

Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.

Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).

Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .

Generator Drive and Standby Power Panel

image

STANDBY POWER

Oživuje zdroje stejnosměrného i střídavého napěgtí. Je na overhead panelu v bloku Generator Drive and Standby Power Panel.

Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.

Ground Power Panel and Bus Switching Panel

image

GRD POWER AVAILABLE

Kontrolka indikuje možnost napájení z pozemního zdroje - k letadlu je připojen kabel pozemního zdroje.

Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.

GRD PWR

Spínač připojuje napájení z pozemního zdroje. Je na overhead panelu v bloku Ground Power Panel and Bus Switching Panel.

Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.

 
 

APU

APU lze v simu nahodit i při vypnutých palivových čerpadlech. Dokonce naskočí i při prázdných nádržích.

Fuel Pumps

Takto to na bloku, vypadá když dojde palivo:

 

 

image

 

 

8) Navigation Display

 

Navigation Display - navigační displej

 


Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.

GS Ground Speed - rychlost vůči zemi. V levém horním roku HSI.
<

Značky objevující se na displeji

T

T/C Top of Climbing. Konec stoupání. Značka objevující se na trati v místě, kde by mělo být ukončeno stoupání do zvolené letové hladiny.
T/D Top of Descent. Začátek klesání. Značka objevující se na trati v místě, kde by mělo být zahájeno klesání.
 
 
 
 
 
 
Upozornění Tyto rady jsou čerpány z vlastních zkušeností a z výborné stránky pilotů

 

 

Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

핀페시아

(Stewarthor, 6. 7. 2022 12:50)


핀페시아

порно в качестве

(vasysa, 5. 7. 2022 9:49)

I apologise, but, in my opinion, you are mistaken. I can prove it. Write to me in PM, we will communicate.

(Tommymus, 5. 7. 2022 0:52)

It has surprised me.
https://tumblindice.org
https://glsmeforum.org

I am assured, that you are mistaken.

(Tommymus, 5. 7. 2022 0:52)

What interesting message
https://african-porn.net
https://sobegayinfo.com

Таможенное оформление судов

(Beni, 3. 7. 2022 13:19)

Внешнеэкономическая компания ООО «ВЭД ЛАЙН». Изложим как верно организовать и руководить внешнеэкономическую деятельность, каким образом подготовить коммерческие документы, каким способом организовать таможенное декларирование https://ved-line.ru каким образом заключить договор купли—продажи, каким образом спланировать импорт товаров, каким образом учредить хранение товаров и еще посчитать таможенные пошлины.

百家樂

(Richardbapap, 30. 6. 2022 15:47)


百家樂

HAMKA NEWGENS

(Marvinflamy, 29. 6. 2022 22:54)


University of Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA (referred to as UHAMKA) is one of the private universities owned by Muhammadiyah located in Jakarta. As one of Muhammadiyah's movements in education, UHAMKA is an Islamic university that implements the Al-Quran, As-Sunnah, Pancasila and the 1945 Constitution. UHAMKA also carries out the catur dharma Muhammadiyah universities involving obligations in education, research, community service, and Al Islam and Ke-Muhammadiyahan

Test, just a test

(Richardlof, 28. 6. 2022 23:45)



https://mixfilesmaker.com/

We are searching for brand-new team members [ENTERPRISE OFFER]

(NathanDar, 28. 6. 2022 7:45)

Our company is increasing in size so we remain in the demand for more remote workers.

What you will certainly be doing: As a real-time conversation aide you will be paid to reply to live chat messages on a company's website or social media sites accounts.

This consists of:

- answering client inquiries,
- giving sales links,
- and supplying discount rates.

Full training is supplied so you don't require any kind of previous relevant experience. Agreement length: No set duration

Rate: $0.50 for every minute ($ 30 per hour).

Skills/background required:.
- Should have a gadget able to access social media sites and site chat functions (Phone/Tablet/Laptop).
- Be able to work individually.
- Capacity to very closely adhere to offered actions as well as instructions.

Reputable internet link.

Hours each week: Flexible.

Place: Remote job online (preferred).

For additional information: https://4dct.short.gy/breathtaking.social_jobs

Take care,
Nat

газобетон

(Ronaldswisk, 27. 6. 2022 22:17)

Сбыт стройматериалы в Москве,
Московской области и ближайших регионах.
Одно из основных направлений - продажа
газобетонных блоков различных брендов

Газобетон Бонолит Дмитров
газобетонные блоки
https://gazobeton-moskva.ru/

Are you 18? Come in and don't be shy!

(loveawake.ru, 26. 6. 2022 1:46)

Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru

Выкуп автомобилей GAC в СПБ

(AndrewCes, 25. 6. 2022 18:34)

https://vukypavto.ru/ - Срочный выкуп неисправных автомобилей марки Qvale модели Sparky, 1997 года выпуска, тип кузова спидстер с объемом двигателя 1773 коробка передач вариатор в Петербурге.

canvas tent

(DavidVes, 21. 6. 2022 6:23)


40Celsius canvas tent are made from high quality waterproof cotton fabric. They are fast to install in 15 minutes and last for very long time. Free Shipping

attractive

(EdwardNix, 18. 6. 2022 17:01)

They’re in social media captions all over the web.
https://stboger9.com/
Take this proverb, for example.
Because let’s face it, perseverance is the key to success in life.
The part in Star Wars where Yoda says, There is do, or do not.
Yup, you guessed it.
Sometimes, though.
’Ah, all things come to those who wait,’
Ready to Use These Aphorism Examples In Your Writing.
How do aphorisms differ from adages and proverbs.
Both sayings highlight the benefits of waking up early.
Fall seven times, stand up eight.
George Washington is known for his wise sayings.
This is especially true if the excuse is a lie.
People often use this quote when discussing health, but Franklin was talking about fire safety.
But these days.
But there’s no certain magic to sprinkling aphorisms into your writing.

נערות ליווי

(Henryevera23453, 18. 6. 2022 7:19)

"Itis hard to come by well-informed people about this subject, but you seem like you know what youire talking about! Thanks"
https://girls-israely-ig.ga/news/sislithealna

UICELL

(DavidVes, 17. 6. 2022 17:54)


UICELL Conference Proceeding is published by University of Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA (UHAMKA). p-ISSN: 2615-4269; e-ISSN: 2615-2576. It includes all papers presented at UICELL Conference. The articles in this electronic proceeding may have different format from the print versions. Each of the article is subject to minor spelling and grammatical error. Article copyright (c) rests on the authors

является СМИ и не имеет прав аккредитованного ресурса

(Michaelavava, 17. 6. 2022 5:48)

Новостным сайтом не может считаться первый попавшийся ресурс. В соответствии с законом «О средствах массовой информации», принятым в последней редакции Государственной Думой РФ 3 июня 2011 года, для регистрации сайта в качестве СМИ его владельцы должны подать соответствующее заявление. При отсутствии регистрации Роскомнадзора, сайт юридически не является СМИ и не имеет прав аккредитованного ресурса.

https://ruposters.ru/news

UICELL

(DavidVes, 16. 6. 2022 19:47)


UICELL Conference Proceeding is published by University of Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA (UHAMKA). p-ISSN: 2615-4269; e-ISSN: 2615-2576. It includes all papers presented at UICELL Conference. The articles in this electronic proceeding may have different format from the print versions. Each of the article is subject to minor spelling and grammatical error. Article copyright (c) rests on the authors

Микрокредит

(HoraceKneet, 16. 6. 2022 9:28)

https://vzyat-credit-online.com/
Микрокредит срочно онлайн! Без справок и проверок! Зачисление на карту за 5 мин!

중국배대지

(Phillipelart, 15. 6. 2022 19:32)


중국배대지


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97

následující »



 

 

Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< červenec / 2022 >>


Statistiky

Online: 13
Celkem: 189878
Měsíc: 4215
Den: 192