Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.


Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel

BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel

STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel

GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps

8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
Hi there would you mind letting me know which hosting company you're working with? I've loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a fair price? Thanks, I appreciate it! sesi.infoforwomen.be/map18.php lait de corps pour bebe
beställa gratis parfymprov infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 7:32)
Hey there! I could have sworn I've been to this blog before but after checking through some of the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely glad I found it and I'll be book-marking and checking back often! queba.infoforwomen.be/map17.php beställa gratis parfymprov
grГ¶na tomater chutney infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 6:12)
you are actually a just right webmaster. The web site loading speed is amazing. It seems that you're doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you have done a fantastic job on this topic! ipma.infoforwomen.be/map8.php grГ¶na tomater chutney
socialstyrelsen ovanliga diagnoser infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 19. 9. 2020 5:28)
Hi there, yes this post is really nice and I have learned lot of things from it on the topic of blogging. thanks. stord.infoforwomen.nl/map14.php socialstyrelsen ovanliga diagnoser
hvide pletter pГҐ neglene infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 4:54)
Thank you, I have just been searching for information about this subject for ages and yours is the best I have found out so far. However, what about the conclusion? Are you sure in regards to the supply? orof.infoforwomen.be/map20.php hvide pletter pГҐ neglene
maria ГҐkerberg face dream 100 ml infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 3:34)
Thanks for every other excellent article. Where else may anybody get that kind of info in such an ideal way of writing? I have a presentation subsequent week, and I'm at the search for such information. liese.infoforwomen.be/map25.php maria ГҐkerberg face dream 100 ml
24 fitness stockholm infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 2:13)
I just could not depart your website prior to suggesting that I actually loved the usual information an individual provide to your visitors? Is gonna be back incessantly in order to check up on new posts lanth.infoforwomen.be/map1.php 24 fitness stockholm
tavlor med text pГҐ svenska infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 0:56)
Hello all, here every person is sharing these know-how, thus it's fastidious to read this web site, and I used to visit this webpage daily. beaut.infoforwomen.be/map17.php tavlor med text pГҐ svenska
svårt svälja tabletter infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 23:37)
Everything is very open with a clear description of the issues. It was really informative. Your site is very helpful. Many thanks for sharing! texri.infoforwomen.be/map13.php svårt svälja tabletter
vinterjacka mini rodini infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 18. 9. 2020 23:34)
each time i used to read smaller content that also clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I am reading now. tuige.infoforwomen.nl/map26.php vinterjacka mini rodini
stiga park reservdelar infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 22:18)
Hello there! Would you mind if I share your blog with my facebook group? There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers step.infoforwomen.be/map23.php stiga park reservdelar
toalettbesГ¶k efter varje mГҐltid infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 20:58)
I'm no longer positive the place you're getting your information, however good topic. I must spend a while studying much more or working out more. Thank you for excellent information I was searching for this info for my mission. landm.infoforwomen.be/map20.php toalettbesГ¶k efter varje mГҐltid
fettklumpar under huden infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 19:37)
What i don't realize is in fact how you're now not actually much more smartly-liked than you may be now. You're so intelligent. You understand thus significantly when it comes to this topic, produced me individually consider it from numerous various angles. Its like women and men aren't involved except it's something to do with Girl gaga! Your own stuffs outstanding. Always deal with it up! disdi.infoforwomen.be/map5.php fettklumpar under huden
bodum bistro brГ¶drost infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 18:18)
My relatives all the time say that I am wasting my time here at web, however I know I am getting knowledge everyday by reading such nice articles. queba.infoforwomen.be/map2.php bodum bistro brГ¶drost
vitamin b komplex apoteket infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 18. 9. 2020 17:35)
It is not my first time to go to see this web site, i am visiting this web site dailly and take fastidious information from here every day. infoforwomen.nl/map29.php vitamin b komplex apoteket
michael kors fulton skor infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 16:55)
Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the pictures aren't loading correctly. I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results. bers.infoforwomen.be/map11.php michael kors fulton skor
hГҐrinpackning fГ¶re eller efter balsam infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 15:34)
Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks umte.infoforwomen.be/map15.php hГҐrinpackning fГ¶re eller efter balsam
polyper i Г¤ndtarmen infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 15:31)
I am really enjoying the theme/design of your website. Do you ever run into any browser compatibility problems? A small number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any advice to help fix this issue? cumpra.infoforwomen.be/map11.php polyper i Г¤ndtarmen
polyp pГҐ livmodern infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 14:13)
Hello, this weekend is good in support of me, as this time i am reading this fantastic educational post here at my house. orat.infoforwomen.be/map5.php polyp pГҐ livmodern
blodtryck gravid normalt infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 11:36)
I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. appreciate it thase.infoforwomen.be/map7.php blodtryck gravid normalt
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
lait de corps pour bebe infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 8:52)