Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.


Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel

BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel

STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel

GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps

8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
Everything is very open with a really clear clarification of the issues. It was really informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing! ryaps.infoforwomen.nl/map16.php novalucol dosering dygn
trigger point grid infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 8:52)
Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative. I'm going to watch out for brussels. I'll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers! highx.infoforwomen.be/map8.php trigger point grid
solskydd till bГҐt infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 7:35)
This article is in fact a pleasant one it helps new internet people, who are wishing in favor of blogging. lyoho.infoforwomen.be/map11.php solskydd till bГҐt
mat i falun infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 6:14)
Hello to every one, the contents present at this website are in fact awesome for people knowledge, well, keep up the good work fellows. conts.infoforwomen.be/map22.php mat i falun
vad Г¤r jag infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 4:59)
Spot on with this write-up, I honestly believe this site needs far more attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the information! kaody.infoforwomen.be/map11.php vad Г¤r jag
mode in deutschland infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 3:44)
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this web site is actually pleasant. atsei.infoforwomen.be/map16.php mode in deutschland
vloeibare vitamine c infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 1:31)
This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Thanks! thase.infoforwomen.be/map25.php vloeibare vitamine c
gГ¶ra vegetarisk korv infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 0:17)
Woah! I'm really digging the template/theme of this site. It's simple, yet effective. A lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say you've done a great job with this. Also, the blog loads extremely fast for me on Opera. Exceptional Blog! step.infoforwomen.be/map22.php gГ¶ra vegetarisk korv
vad Г¤r eksem infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 23:02)
Your style is very unique in comparison to other people I've read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I'll just book mark this site. leare.infoforwomen.be/map8.php vad Г¤r eksem
kladdkaka i lГҐngpanna med choklad infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 15. 9. 2020 22:06)
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read? infic.infoforwomen.nl/map4.php kladdkaka i lГҐngpanna med choklad
sallad fГ¶r mГҐnga infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 21:47)
Howdy! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the fantastic work! beaut.infoforwomen.be/map26.php sallad fГ¶r mГҐnga
jennys matblogg smГ¶rgГҐstГҐrta infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 20:30)
This design is spectacular! You certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Great job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! acil.infoforwomen.be/map8.php jennys matblogg smГ¶rgГҐstГҐrta
elle erbjudande premie infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 19:13)
I got this site from my pal who informed me about this web site and at the moment this time I am browsing this website and reading very informative articles at this time. beaut.infoforwomen.be/map8.php elle erbjudande premie
matcha te koffein infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 17:50)
Hi there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You have done a outstanding job! carme.infoforwomen.be/map13.php matcha te koffein
svider i brГ¶stet infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 16:33)
Excellent post. I used to be checking constantly this weblog and I'm inspired! Very helpful information particularly the final part :) I handle such info much. I used to be seeking this particular information for a very long time. Thank you and good luck. rost.infoforwomen.be/map7.php svider i brГ¶stet
new yorker sundsvall infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 15. 9. 2020 16:25)
A person necessarily help to make severely posts I would state. That is the very first time I frequented your website page and to this point? I amazed with the research you made to create this actual post amazing. Excellent process! zingp.infoforwomen.nl/map23.php new yorker sundsvall
fГ¶rhГ¶jd puls orsak infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 13:50)
Woah! I'm really digging the template/theme of this website. It's simple, yet effective. A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say that you've done a excellent job with this. Additionally, the blog loads extremely fast for me on Safari. Superb Blog! kaody.infoforwomen.be/map14.php fГ¶rhГ¶jd puls orsak
halvt opsat hГҐr infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 12:32)
We stumbled over here by a different website and thought I might as well check things out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to looking over your web page yet again. disdi.infoforwomen.be/map33.php halvt opsat hГҐr
bästa billiga symaskinen infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 15. 9. 2020 10:44)
I'm gone to tell my little brother, that he should also pay a visit this website on regular basis to obtain updated from most recent reports. techp.infoforwomen.nl/map1.php bästa billiga symaskinen
räkna ut gravidvecka infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 15. 9. 2020 10:00)
Hmm it appears like your site ate my first comment (it was super long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for inexperienced blog writers? I'd really appreciate it. step.infoforwomen.be/map7.php räkna ut gravidvecka
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
novalucol dosering dygn infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 16. 9. 2020 8:55)