Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.


Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel

BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel

STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel

GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps

8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
What's up to all, how is everything, I think every one is getting more from this website, and your views are fastidious designed for new people. chandr.goodwomenprizz.be/map30.php ont i ryggen njurarna
rГ¶d i Г¶gonvrГҐn goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 22:31)
What's up Dear, are you genuinely visiting this site daily, if so afterward you will definitely obtain good knowledge. mindd.goodwomenprizz.be/map21.php rГ¶d i Г¶gonvrГҐn
hГҐll i tanden infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 25. 9. 2020 21:05)
I am sure this piece of writing has touched all the internet visitors, its really really nice paragraph on building up new website. theor.infoforwomen.nl/map2.php hГҐll i tanden
snabb enkel mat recept goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 19:17)
This design is wicked! You obviously know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Great job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! rupdae.goodwomenprizz.be/map23.php snabb enkel mat recept
bra julklappar till flickvän goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 16:04)
Highly energetic article, I liked that bit. Will there be a part 2? chandr.goodwomenprizz.be/map15.php bra julklappar till flickvän
gГ¶teborg karta tavla infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 25. 9. 2020 14:45)
You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it! stord.infoforwomen.nl/map11.php gГ¶teborg karta tavla
allergi pГҐ engelska goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 12:46)
Superb, what a webpage it is! This web site gives valuable facts to us, keep it up. anla.goodwomenprizz.be/map12.php allergi pГҐ engelska
lГҐng varm dunjacka goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 9:24)
If you are going for finest contents like myself, only go to see this web site all the time for the reason that it offers feature contents, thanks glyce.goodwomenprizz.be/map14.php lГҐng varm dunjacka
isadora light & shade eyeshadow infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 25. 9. 2020 8:28)
Thanks for the good writeup. It if truth be told was once a enjoyment account it. Look complicated to more delivered agreeable from you! By the way, how can we keep up a correspondence? plicr.infoforwomen.nl/map23.php isadora light & shade eyeshadow
herbal skin care goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 7:03)
I like the helpful info you provide in your articles. I'll bookmark your weblog and check again here frequently. I'm quite sure I'll learn many new stuff right here! Good luck for the next! toylie.goodwomenprizz.be/map2.php herbal skin care
lediga jobb luleГҐ goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 4:53)
Fantastic site you have here but I was curious about if you knew of any community forums that cover the same topics talked about here? I'd really love to be a part of group where I can get comments from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers! toylie.goodwomenprizz.be/map6.php lediga jobb luleГҐ
frisГ¶r lycksele drop in goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 2:44)
If some one desires expert view on the topic of blogging and site-building then i propose him/her to go to see this blog, Keep up the good work. diagr.goodwomenprizz.be/map32.php frisГ¶r lycksele drop in
syoss hårfärg pris infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 25. 9. 2020 2:09)
This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! infic.infoforwomen.nl/map10.php syoss hårfärg pris
grГ¶n starr wiki goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 0:31)
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this website is actually pleasant. mindd.goodwomenprizz.be/map2.php grГ¶n starr wiki
mörk kostym klänning ribbing goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 22:22)
I just could not depart your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the usual info an individual supply to your visitors? Is going to be back often in order to check up on new posts olca.goodwomenprizz.be/map19.php mörk kostym klänning ribbing
kГ¶r i vind goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 20:18)
I simply could not go away your web site prior to suggesting that I actually enjoyed the standard information an individual supply in your guests? Is gonna be again often to investigate cross-check new posts toylie.goodwomenprizz.be/map33.php kГ¶r i vind
recept hamburgare nötfärs grilla infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 24. 9. 2020 19:50)
Very good post. I absolutely appreciate this website. Keep writing! ymlan.infoforwomen.nl/map10.php recept hamburgare nötfärs grilla
gГ¶ra egna donuts goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 18:03)
Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wished to mention that I've really loved surfing around your blog posts. After all I will be subscribing for your feed and I'm hoping you write again very soon! lare.goodwomenprizz.be/map28.php gГ¶ra egna donuts
stora klumpar i mensen goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 15:49)
I simply couldn't leave your site prior to suggesting that I really loved the standard information a person supply for your guests? Is going to be back often to check out new posts lasri.goodwomenprizz.be/map2.php stora klumpar i mensen
blommor som trivs i skugga inomhus goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 13:37)
There's definately a lot to learn about this subject. I love all of the points you've made. abep.goodwomenprizz.be/map19.php blommor som trivs i skugga inomhus
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
ont i ryggen njurarna goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 26. 9. 2020 1:44)