Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.


Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel

BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel

STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel

GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps

8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
This info is worth everyone's attention. Where can I find out more? liest.munhea.se/map5.php fГ¶rslag text tackkort
träning för fettförbränning aperca.se
(aperca.se, 7. 10. 2020 21:59)
Heya i'm for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided me. chrys.aperca.se/map6.php träning för fettförbränning
hemmagjord glutenfri musli munhea.se
(munhea.se, 7. 10. 2020 16:12)
With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My blog has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any ways to help reduce content from being stolen? I'd really appreciate it. niwar.munhea.se/map1.php hemmagjord glutenfri musli
badtunna inbyggd i altan aperca.se
(aperca.se, 5. 10. 2020 18:31)
I am genuinely thankful to the owner of this website who has shared this enormous piece of writing at at this place. laztu.aperca.se/map2.php badtunna inbyggd i altan
internet speed test sweden aperca.se
(aperca.se, 5. 10. 2020 11:49)
Howdy terrific blog! Does running a blog similar to this take a lot of work? I have virtually no understanding of programming however I was hoping to start my own blog soon. Anyhow, if you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I know this is off subject but I simply needed to ask. Thank you! jamta.aperca.se/map1.php internet speed test sweden
ford begagnade bilar aperca.se
(aperca.se, 4. 10. 2020 23:07)
I just couldn't depart your web site prior to suggesting that I extremely loved the standard info a person provide for your visitors? Is gonna be back ceaselessly in order to investigate cross-check new posts jamta.aperca.se/map6.php ford begagnade bilar
justera växlar cykel aperca.se
(aperca.se, 4. 10. 2020 16:44)
Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed! Very useful information particularly the last part :) I care for such information a lot. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and best of luck. theow.aperca.se/map2.php justera växlar cykel
skins shorts mens munhea.se
(munhea.se, 4. 10. 2020 13:16)I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before. prefi.munhea.se/map6.php skins shorts mens
efva attling homo sapiens aperca.se
(aperca.se, 4. 10. 2020 10:11)
whoah this weblog is fantastic i love reading your articles. Stay up the great work! You realize, many people are looking round for this info, you can aid them greatly. peplo.aperca.se/map1.php efva attling homo sapiens
björn axen mjällschampo munhea.se
(munhea.se, 4. 10. 2020 5:20)
It's really a great and useful piece of info. I am happy that you just shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing. munhea.se/map2.php björn axen mjällschampo
parelle cosmetics kalmar aperca.se
(aperca.se, 4. 10. 2020 3:50)
Its not my first time to visit this site, i am visiting this web page dailly and get pleasant facts from here every day. bandbe.aperca.se/map11.php parelle cosmetics kalmar
baka med bovete munhea.se
(munhea.se, 3. 10. 2020 21:41)
Its like you learn my thoughts! You seem to know a lot approximately this, like you wrote the book in it or something. I feel that you just can do with a few p.c. to drive the message home a little bit, however instead of that, that is fantastic blog. A great read. I will certainly be back. unex.munhea.se/map1.php baka med bovete
gratis mogen porr aperca.se
(aperca.se, 3. 10. 2020 21:29)
WOW just what I was looking for. Came here by searching for
Excellent pieces. Keep posting such kind of information on your page. Im really impressed by it.
Hi there, You have done an incredible job. I'll definitely digg it and individually suggest to my friends. I'm sure they'll be benefited from this site. mysub.aperca.se/map9.php gratis mogen porr
noa noa zalando munhea.se
(munhea.se, 3. 10. 2020 6:11)
Hello! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks a lot! niwar.munhea.se/map4.php noa noa zalando
frisör upplands väsby centrum munhea.se
(munhea.se, 2. 10. 2020 22:42)
Greetings! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I'm getting fed up of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform. brigr.munhea.se/map3.php frisör upplands väsby centrum
säker surf upphör munhea.se
(munhea.se, 2. 10. 2020 14:53)
Thanks for the marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you're a great author. I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back at some point. I want to encourage you to continue your great posts, have a nice day! disda.munhea.se/map4.php säker surf upphör
jamie oliver hamburgare recept munhea.se
(munhea.se, 2. 10. 2020 7:25)
This text is invaluable. Where can I find out more? golaf.munhea.se/map12.php jamie oliver hamburgare recept
lidl oskarshamn Г¶ppettider munhea.se
(munhea.se, 1. 10. 2020 23:47)
Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely helpful info specifically the last part :) I care for such information a lot. I was looking for this certain information for a very long time. Thank you and good luck. thems.munhea.se/map4.php lidl oskarshamn Г¶ppettider
ica kvantum farsta aperca.se
(aperca.se, 1. 10. 2020 12:56)
I'm really enjoying the theme/design of your website. Do you ever run into any browser compatibility problems? A couple of my blog visitors have complained about my website not working correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any recommendations to help fix this problem? grune.aperca.se/map4.php ica kvantum farsta
vitaminer vid trГ¶tthet munhea.se
(munhea.se, 1. 10. 2020 12:03)
What's up i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this article i thought i could also create comment due to this good paragraph. golaf.munhea.se/map7.php vitaminer vid trГ¶tthet
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
fГ¶rslag text tackkort munhea.se
(munhea.se, 7. 10. 2020 23:53)