Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).

V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.


Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.

Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).

Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel

BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel

STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel

GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps

8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this web page is truly fastidious. lanth.infoforwomen.be/map23.php ardell 113 sverige
ont i njurarna influensa infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 10:15)
Thanks for another informative website. The place else may I am getting that type of info written in such a perfect approach? I've a mission that I am just now operating on, and I've been on the look out for such information. step.infoforwomen.be/map11.php ont i njurarna influensa
blГҐ band frystorkat infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 7:39)
Every weekend i used to visit this web site, as i want enjoyment, for the reason that this this website conations actually good funny information too. retar.infoforwomen.be/map19.php blГҐ band frystorkat
goyard väska pris infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 14. 9. 2020 7:25)
I just like the valuable information you provide for your articles. I'll bookmark your blog and check once more here frequently. I'm quite certain I'll be told lots of new stuff right right here! Good luck for the next! gastc.infoforwomen.nl/map23.php goyard väska pris
hotell post gГ¶teborg spa infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 6:21)
I think the admin of this website is truly working hard in support of his website, since here every data is quality based data. whofi.infoforwomen.be/map12.php hotell post gГ¶teborg spa
cykel bra pris infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 5:04)
Hi, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, very good blog! orat.infoforwomen.be/map3.php cykel bra pris
jobba pГҐ the body shop infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 3:46)
Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say great blog! leare.infoforwomen.be/map18.php jobba pГҐ the body shop
stora rosetter till hГҐret infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 2:29)
I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase. bers.infoforwomen.be/map19.php stora rosetter till hГҐret
myter om mat infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 14. 9. 2020 1:57)
I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this site is in fact fastidious. hardl.infoforwomen.nl/map7.php myter om mat
tea tree olja mot finnar infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 1:13)
Incredible points. Great arguments. Keep up the great work. disdi.infoforwomen.be/map35.php tea tree olja mot finnar
hjälper serum mot infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 23:55)
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you! However, how could we communicate? liese.infoforwomen.be/map3.php hjälper serum mot
mizuno lГ¶parskor test infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 22:39)
Asking questions are truly nice thing if you are not understanding something entirely, except this post presents fastidious understanding yet. landm.infoforwomen.be/map33.php mizuno lГ¶parskor test
saab turbo x säljes infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 21:25)
It's truly very complicated in this busy life to listen news on Television, thus I only use the web for that reason, and get the latest news. carme.infoforwomen.be/map22.php saab turbo x säljes
fГ¶rkalkning i skelettet infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 13. 9. 2020 20:29)
Its such as you read my mind! You appear to know a lot approximately this, such as you wrote the ebook in it or something. I feel that you just can do with a few % to force the message home a bit, however instead of that, this is excellent blog. An excellent read. I will definitely be back. perwh.infoforwomen.nl/map2.php fГ¶rkalkning i skelettet
ГҐhlens falun Г¶ppettider infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 20:10)
This post provides clear idea in support of the new people of blogging, that actually how to do blogging. counl.infoforwomen.be/map17.php ГҐhlens falun Г¶ppettider
ont bakom Г¶ronen infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 18:33)
Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone! prurb.infoforwomen.be/map20.php ont bakom Г¶ronen
cream for cracked skin infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 15:23)
I was wondering if you ever considered changing the page layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images. Maybe you could space it out better? orof.infoforwomen.be/map18.php cream for cracked skin
citat om livet och kärlek infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 13. 9. 2020 14:54)
Thanks on your marvelous posting! I really enjoyed reading it, you can be a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back in the foreseeable future. I want to encourage you to ultimately continue your great writing, have a nice afternoon! smocc.infoforwomen.nl/map19.php citat om livet och kärlek
svinkoppor eller hГ¶stblГҐsor infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 14:05)I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before. match.infoforwomen.be/map14.php svinkoppor eller hГ¶stblГҐsor
schalins gnistra pris infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 13. 9. 2020 12:50)
Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and wished to say that I've really loved browsing your blog posts. After all I'll be subscribing in your feed and I'm hoping you write once more soon! cumpra.infoforwomen.be/map20.php schalins gnistra pris
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61
ardell 113 sverige infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 14. 9. 2020 11:29)