Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).
V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.
Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.
Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).
Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel
BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel
STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel
GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps
8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
Hi my friend! I want to say that this post is amazing, great written and come with almost all vital infos. I'd like to look extra posts like this . carme.infoforwomen.be/map1.php vad betyder dns server svarar inte
framgångsrika företag lista infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 22:50)
I'm curious to find out what blog platform you have been utilizing? I'm having some small security problems with my latest blog and I'd like to find something more secure. Do you have any recommendations? atsei.infoforwomen.be/map6.php framgångsrika företag lista
gourmet pro double chocolate infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 20:20)
Hi there! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers! Exceptional blog and terrific design. congt.infoforwomen.be/map3.php gourmet pro double chocolate
köpa bath and body works i sverige infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 16. 9. 2020 20:03)
Everyone loves it whenever people come together and share ideas. Great blog, stick with it! infic.infoforwomen.nl/map12.php köpa bath and body works i sverige
replay jeans sverige infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 19:06)
Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I am waiting for your further write ups thanks once again. misli.infoforwomen.be/map6.php replay jeans sverige
pernilla wahlgren klänning infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 17:52)
Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I am trying to find things to improve my site!I suppose its ok to use some of your ideas!! retar.infoforwomen.be/map20.php pernilla wahlgren klГ¤nning
ont i tandköttet gravid infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 16:33)
Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am experiencing problems with your RSS. I don't know why I cannot join it. Is there anybody having the same RSS problems? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanks!! broml.infoforwomen.be/map11.php ont i tandköttet gravid
hur tjock isolering infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 15:07)
I am sure this post has touched all the internet users, its really really good post on building up new webpage. orat.infoforwomen.be/map16.php hur tjock isolering
svidande torra läppar infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 13:53)
Hi there, I log on to your blog like every week. Your story-telling style is awesome, keep it up! ciege.infoforwomen.be/map25.php svidande torra läppar
golvlampa med förstoringsglas infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 12:38)
You are so cool! I do not think I have read a single thing like this before. So good to discover another person with a few genuine thoughts on this issue. Seriously.. thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the web, someone with some originality! misli.infoforwomen.be/map31.php golvlampa med förstoringsglas
hjälp mot rinnsnuva infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 11:24)
At this time it seems like BlogEngine is the preferred blogging platform available right now. (from what I've read) Is that what you're using on your blog? highx.infoforwomen.be/map12.php hjälp mot rinnsnuva
deco blue jotun infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 10:08)
You could definitely see your enthusiasm within the article you write. The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always go after your heart. liese.infoforwomen.be/map20.php deco blue jotun
novalucol dosering dygn infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 16. 9. 2020 8:55)
Everything is very open with a really clear clarification of the issues. It was really informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing! ryaps.infoforwomen.nl/map16.php novalucol dosering dygn
trigger point grid infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 8:52)
Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative. I'm going to watch out for brussels. I'll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers! highx.infoforwomen.be/map8.php trigger point grid
solskydd till bГҐt infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 7:35)
This article is in fact a pleasant one it helps new internet people, who are wishing in favor of blogging. lyoho.infoforwomen.be/map11.php solskydd till bГҐt
mat i falun infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 6:14)
Hello to every one, the contents present at this website are in fact awesome for people knowledge, well, keep up the good work fellows. conts.infoforwomen.be/map22.php mat i falun
vad Г¤r jag infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 4:59)
Spot on with this write-up, I honestly believe this site needs far more attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the information! kaody.infoforwomen.be/map11.php vad Г¤r jag
mode in deutschland infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 3:44)
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this web site is actually pleasant. atsei.infoforwomen.be/map16.php mode in deutschland
vloeibare vitamine c infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 1:31)
This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Thanks! thase.infoforwomen.be/map25.php vloeibare vitamine c
göra vegetarisk korv infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 0:17)
Woah! I'm really digging the template/theme of this site. It's simple, yet effective. A lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say you've done a great job with this. Also, the blog loads extremely fast for me on Opera. Exceptional Blog! step.infoforwomen.be/map22.php göra vegetarisk korv
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
vad betyder dns server svarar inte infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 16. 9. 2020 23:59)