Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).
V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.
Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.
Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).
Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel
BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel
STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel
GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps
8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
I want to to thank you for this wonderful read!! I definitely enjoyed every bit of it. I've got you saved as a favorite to check out new things you post… prol.infoforwomen.be/map4.php dyrberg kern ГҐhlens gГ¶teborg
ladda ner gimp infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 21:21)
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I'll be sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I will definitely return. prinr.infoforwomen.be/map9.php ladda ner gimp
clarins instant eye make up remover infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 18:33)
What's up, yeah this paragraph is genuinely good and I have learned lot of things from it about blogging. thanks. omab.infoforwomen.be/map11.php clarins instant eye make up remover
sГҐr pГҐ tungan behandling infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 19. 9. 2020 17:44)
Magnificent items from you, man. I've have in mind your stuff previous to and you are just extremely excellent. I actually like what you have acquired right here, really like what you are saying and the way in which through which you assert it. You make it enjoyable and you continue to take care of to stay it sensible. I can not wait to read far more from you. That is really a tremendous web site. handm.infoforwomen.nl/map10.php sГҐr pГҐ tungan behandling
säga upp bahnhof infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 16:52)
Valuable info. Lucky me I found your web site by chance, and I'm stunned why this coincidence did not came about in advance! I bookmarked it. misli.infoforwomen.be/map18.php säga upp bahnhof
positivt Г¤gglossningstest utan Г¤gglossning infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 15:29)
I couldn't refrain from commenting. Well written! garne.infoforwomen.be/map16.php positivt Г¤gglossningstest utan Г¤gglossning
calvin klein jeans sweatshirt dam infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 14:09)
It's very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this paragraph at this web site. landm.infoforwomen.be/map19.php calvin klein jeans sweatshirt dam
trådlöst mobilt bredband infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 12:49)
Admiring the time and energy you put into your website and in depth information you present. It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed material. Excellent read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account. berb.infoforwomen.be/map13.php trådlöst mobilt bredband
löfgrens handelsträdgård trollhättan öppettider infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 11:30)
Hi friends, how is everything, and what you would like to say on the topic of this article, in my view its genuinely awesome in favor of me. omab.infoforwomen.be/map18.php löfgrens handelsträdgård trollhättan öppettider
filippa k nick crepe pants infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 19. 9. 2020 11:22)
It's an remarkable piece of writing in support of all the internet visitors; they will get benefit from it I am sure. techp.infoforwomen.nl/map17.php filippa k nick crepe pants
lait de corps pour bebe infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 8:52)
Hi there would you mind letting me know which hosting company you're working with? I've loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a fair price? Thanks, I appreciate it! sesi.infoforwomen.be/map18.php lait de corps pour bebe
beställa gratis parfymprov infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 7:32)
Hey there! I could have sworn I've been to this blog before but after checking through some of the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely glad I found it and I'll be book-marking and checking back often! queba.infoforwomen.be/map17.php beställa gratis parfymprov
gröna tomater chutney infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 6:12)
you are actually a just right webmaster. The web site loading speed is amazing. It seems that you're doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you have done a fantastic job on this topic! ipma.infoforwomen.be/map8.php gröna tomater chutney
socialstyrelsen ovanliga diagnoser infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 19. 9. 2020 5:28)
Hi there, yes this post is really nice and I have learned lot of things from it on the topic of blogging. thanks. stord.infoforwomen.nl/map14.php socialstyrelsen ovanliga diagnoser
hvide pletter pГҐ neglene infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 4:54)
Thank you, I have just been searching for information about this subject for ages and yours is the best I have found out so far. However, what about the conclusion? Are you sure in regards to the supply? orof.infoforwomen.be/map20.php hvide pletter pГҐ neglene
maria ГҐkerberg face dream 100 ml infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 3:34)
Thanks for every other excellent article. Where else may anybody get that kind of info in such an ideal way of writing? I have a presentation subsequent week, and I'm at the search for such information. liese.infoforwomen.be/map25.php maria ГҐkerberg face dream 100 ml
24 fitness stockholm infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 2:13)
I just could not depart your website prior to suggesting that I actually loved the usual information an individual provide to your visitors? Is gonna be back incessantly in order to check up on new posts lanth.infoforwomen.be/map1.php 24 fitness stockholm
tavlor med text pГҐ svenska infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 0:56)
Hello all, here every person is sharing these know-how, thus it's fastidious to read this web site, and I used to visit this webpage daily. beaut.infoforwomen.be/map17.php tavlor med text pГҐ svenska
svårt svälja tabletter infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 18. 9. 2020 23:37)
Everything is very open with a clear description of the issues. It was really informative. Your site is very helpful. Many thanks for sharing! texri.infoforwomen.be/map13.php svårt svälja tabletter
vinterjacka mini rodini infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 18. 9. 2020 23:34)
each time i used to read smaller content that also clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I am reading now. tuige.infoforwomen.nl/map26.php vinterjacka mini rodini
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
dyrberg kern åhlens göteborg infoforwomen.be
(infoforwomen.be, 19. 9. 2020 22:39)