Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).
V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.
Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.
Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).
Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel
BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel
STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel
GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps
8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
Wow, marvelous weblog layout! How lengthy have you been running a blog for? you made blogging look easy. The entire look of your website is great, as smartly as the content material!
toylie.goodwomenprizz.be/map5.php julklappstips 300 kronor
bh för stor tung byst goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 20:32)
Hi to all, it's in fact a fastidious for me to visit this website, it includes helpful Information. jaymu.goodwomenprizz.be/map6.php bh för stor tung byst
l oreal revitalift goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 18:27)
Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog based on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my readers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an email. toylie.goodwomenprizz.be/map13.php l oreal revitalift
hur fГҐr jag bort fettet pГҐ magen infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 23. 9. 2020 18:25)
Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having problems finding one? Thanks a lot! tribt.infoforwomen.nl/map8.php hur fГҐr jag bort fettet pГҐ magen
kungarna av tylösand avsnitt 1 goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 16:22)
I am genuinely glad to glance at this web site posts which includes lots of helpful data, thanks for providing such statistics. therc.goodwomenprizz.be/map21.php kungarna av tylösand avsnitt 1
hemmakur mot svamp i underlivet goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 14:13)
You made some really good points there. I looked on the web to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this site. enhi.goodwomenprizz.be/map11.php hemmakur mot svamp i underlivet
sport bh löpning goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 12:09)
Keep on writing, great job! jaymu.goodwomenprizz.be/map30.php sport bh löpning
billiga pooler tyskland goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 10:06)
You really make it appear really easy along with your presentation but I in finding this topic to be really something that I believe I would by no means understand. It seems too complicated and very large for me. I am having a look forward on your subsequent publish, I will try to get the cling of it! niti.goodwomenprizz.be/map25.php billiga pooler tyskland
för tidig mens goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 8:00)
You could definitely see your skills in the work you write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren't afraid to say how they believe. All the time follow your heart. lare.goodwomenprizz.be/map25.php för tidig mens
minecraft tГҐrta recept infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 23. 9. 2020 6:17)
It's in reality a nice and helpful piece of info. I'm happy that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing. calbi.infoforwomen.nl/map4.php minecraft tГҐrta recept
hydrographics kit sverige goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 5:59)
For newest news you have to pay a quick visit world wide web and on the web I found this web site as a finest web site for hottest updates. binse.goodwomenprizz.be/map22.php hydrographics kit sverige
vad menas med fullvärdigt protein goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 3:55)
This is a very good tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise information… Many thanks for sharing this one. A must read post! toylie.goodwomenprizz.be/map15.php vad menas med fullvГ¤rdigt protein
värk i höft och lår goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 1:55)
Hey there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no backup. Do you have any solutions to protect against hackers? olca.goodwomenprizz.be/map2.php värk i höft och lår
kappor dam vinter goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 0:01)
Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your articles. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks for your time! goodwomenprizz.be/map23.php kappor dam vinter
ica maxi luleГҐ goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 22. 9. 2020 22:05)
It's appropriate time to make a few plans for the longer term and it is time to be happy. I've read this put up and if I may I desire to counsel you some fascinating things or suggestions. Maybe you can write subsequent articles referring to this article. I want to learn more issues about it! chandr.goodwomenprizz.be/map36.php ica maxi luleГҐ
solarium ekerö centrum goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 22. 9. 2020 19:59)
I always emailed this web site post page to all my friends, since if like to read it afterward my contacts will too. tauge.goodwomenprizz.be/map2.php solarium ekerö centrum
plack i tarmen infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 22. 9. 2020 18:34)
I think this is one of the most important information for me. And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The web site style is great, the articles is really nice : D. Good job, cheers herda.infoforwomen.nl/map25.php plack i tarmen
söndagsöppna apotek i stockholm goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 22. 9. 2020 17:50)
This is a topic that is close to my heart... Cheers! Where are your contact details though? morrd.goodwomenprizz.be/map26.php söndagsöppna apotek i stockholm
ansiktskräm torr hy finnar goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 22. 9. 2020 15:45)
Great post. dieno.goodwomenprizz.be/map18.php ansiktskräm torr hy finnar
body care trollhättan goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 22. 9. 2020 13:41)
Hi there, all is going nicely here and ofcourse every one is sharing data, that's genuinely excellent, keep up writing. throm.goodwomenprizz.be/map10.php body care trollhättan
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
julklappstips 300 kronor goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 23. 9. 2020 22:38)