Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).
V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.
Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.
Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).
Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel
BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel
STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel
GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps
8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
I like the helpful info you provide in your articles. I'll bookmark your weblog and check again here frequently. I'm quite sure I'll learn many new stuff right here! Good luck for the next! toylie.goodwomenprizz.be/map2.php herbal skin care
lediga jobb luleГҐ goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 4:53)
Fantastic site you have here but I was curious about if you knew of any community forums that cover the same topics talked about here? I'd really love to be a part of group where I can get comments from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers! toylie.goodwomenprizz.be/map6.php lediga jobb luleГҐ
frisör lycksele drop in goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 2:44)
If some one desires expert view on the topic of blogging and site-building then i propose him/her to go to see this blog, Keep up the good work. diagr.goodwomenprizz.be/map32.php frisör lycksele drop in
syoss hårfärg pris infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 25. 9. 2020 2:09)
This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! infic.infoforwomen.nl/map10.php syoss hårfärg pris
grön starr wiki goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 0:31)
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this website is actually pleasant. mindd.goodwomenprizz.be/map2.php grön starr wiki
mörk kostym klänning ribbing goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 22:22)
I just could not depart your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the usual info an individual supply to your visitors? Is going to be back often in order to check up on new posts olca.goodwomenprizz.be/map19.php mörk kostym klänning ribbing
kör i vind goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 20:18)
I simply could not go away your web site prior to suggesting that I actually enjoyed the standard information an individual supply in your guests? Is gonna be again often to investigate cross-check new posts toylie.goodwomenprizz.be/map33.php kör i vind
recept hamburgare nötfärs grilla infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 24. 9. 2020 19:50)
Very good post. I absolutely appreciate this website. Keep writing! ymlan.infoforwomen.nl/map10.php recept hamburgare nötfärs grilla
göra egna donuts goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 18:03)
Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wished to mention that I've really loved surfing around your blog posts. After all I will be subscribing for your feed and I'm hoping you write again very soon! lare.goodwomenprizz.be/map28.php göra egna donuts
stora klumpar i mensen goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 15:49)
I simply couldn't leave your site prior to suggesting that I really loved the standard information a person supply for your guests? Is going to be back often to check out new posts lasri.goodwomenprizz.be/map2.php stora klumpar i mensen
blommor som trivs i skugga inomhus goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 13:37)
There's definately a lot to learn about this subject. I love all of the points you've made. abep.goodwomenprizz.be/map19.php blommor som trivs i skugga inomhus
mit kort er spærret nordea infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 24. 9. 2020 13:03)
I'm not sure why but this weblog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I'll check back later on and see if the problem still exists. porba.infoforwomen.nl/map7.php mit kort er spærret nordea
helly hansen verglas goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 11:25)
I like the helpful info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check again here regularly. I'm quite certain I'll learn many new stuff right here! Good luck for the next! toylie.goodwomenprizz.be/map7.php helly hansen verglas
allum partille Г¶ppettider idag goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 9:13)
Greetings! Very helpful advice within this post! It is the little changes that make the biggest changes. Thanks a lot for sharing! kisne.goodwomenprizz.be/map30.php allum partille Г¶ppettider idag
rogaine forte biverkningar goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 7:06)
This is really attention-grabbing, You're a very skilled blogger. I have joined your rss feed and stay up for seeking extra of your great post. Also, I have shared your web site in my social networks anla.goodwomenprizz.be/map9.php rogaine forte biverkningar
diskmaskin test 2015 infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 24. 9. 2020 6:41)
This design is wicked! You definitely know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Fantastic job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool! misba.infoforwomen.nl/map16.php diskmaskin test 2015
mina recept logga in goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 4:55)
I'm gone to convey my little brother, that he should also go to see this blog on regular basis to obtain updated from hottest news. anla.goodwomenprizz.be/map14.php mina recept logga in
sexbutik i gävle goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 2:45)
For newest news you have to pay a quick visit world wide web and on the web I found this web page as a most excellent website for most up-to-date updates. comppo.goodwomenprizz.be/map20.php sexbutik i gävle
röd leverfläck som kliar goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 24. 9. 2020 0:42)
Since the admin of this website is working, no hesitation very soon it will be famous, due to its quality contents. hope.goodwomenprizz.be/map21.php röd leverfläck som kliar
semper gröt pris infoforwomen.nl
(infoforwomen.nl, 24. 9. 2020 0:38)
An outstanding share! I've just forwarded this onto a colleague who has been doing a little homework on this. And he actually bought me breakfast simply because I stumbled upon it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to talk about this topic here on your blog. stord.infoforwomen.nl/map12.php semper gröt pris
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
herbal skin care goodwomenprizz.be
(goodwomenprizz.be, 25. 9. 2020 7:03)