Proffesional Aircraft Boeing 737
Proffesional Aircraft ( PA )
Tak tady doufáme, že nás poučí reální piloti.
co zde vše je.
-Jak používat GPS
-Jak se naučit přistávat na ILS
-Jak nastartovat systémy letadel ( 737-800, A320 , )
-Jak se domluvit s kontrolní věží
-Jak se naučit přistávát a startovat
-Jak se naučit používat letecké přístroje
( Toto zpracování na této stránce bude velmi náročné a dlouhé. Proto vás klidně prosíme, aby jste nám napsaly i vaše rady na uvedené body z vaší letecké zkušenosti.
Začneme u Boeing 737-800
Tento letou vypada:
A jeho pilotní kabina
Nejprve si upřesníme s čím vlastně letíme:Boeing 737 je nejrozšířenější dopravní letoun na světě, vyrobený již ve více než 6 600 exemplářích. V České republice letoun užívají jak ČSA (Boeing 737-500), tak Travel Service (Boeing 737-500/800).
1) První den v kabině
Vítejte v kabině 737-800, před vámi je zpousta ukazatelů a přístrojů, o kterých si něco řekneme a následně si uvedeme jak snimi spolupracovat.
Palubní deska se skládá z Navigation display, display motorů, autobrake.
2) Co je vlastně Autopilot?
Autopilot
VERT SPD
Volba rychlosti stoupání nebo klesání.
Do cca 1700 nebude B737 při klesání zrychlovat.
TO/GA
TO/GA je tlačítko v sektoru plynových pák. Nastaví automaticky režim motorů pro vzlet (TO - Take Off) nebo pro stoupání při přerušeném přiblížení na přistání (GO - Go Around).
V simulátoru je pro zjednodušení ovládání možné kliknout na šroubek v levém horním rohu panelu autopilota nebo ve verzi pro FSX do prázdného místa v levém dolním rohu panelu autopilota.
Musí být aktivovaný automat tahu (A/T - autothrottle). Tlačítko TO/GA funguje i v defaultním Boeingu.
Ovládání motorů dopravního letadla je sofistikovanější než šlapání na plyn v automobilu. Automatika regulace moderního proudového motoru je schopna zvládat i prudké změny režimů způsobené pilotem pohybem plynových pák, ale ovládání motorů musí respektovat i požadavky na ekonomii provozu letadla. Tlačítko TO/GA umožňuje zautomatizovat a optimalizovat chod motorů s ohledem na bezpečný vzlet, dodržení správných provozních parametrů motorů a nízkou spotřebu motorů a zjednodušit tak práci pilotů.
Aby bylo možné motory takto ovládat, musí se někde zadat, z jakého letiště letadlo bude vzlétat, za jakého počasí, jak bude muset letadlo po odlepení stoupat a jak moc má být chod motoru úsporný. Tím místem je FMS - Flight Management System, do kterého se vše zadává přes FMC.
Podmínky pro vzlet s použitím TO/GA (PMDG NGX) jsou:
- zadané parametry letu v FMC (použitá dráha a trasa odletu, naložení letadla cestujícími a palivem, zvolená ekonomie letu, ...)
- zapnutý Flight Director před oběma piloty
- zapnutý A/T - autothrottle
Vzlet se provede tak, že se motory pomalým přesunutím plynových pák nechají rozběhnout na cca 40% otáček N1. Pilot kontroluje hodnoty motorových přístrojů. Po ustálení otáček obou motorů se stiskem TO/GA zahájí vzlet.
Na PFD se nastaví čáry Flight directoru, vodorovná ukazuje do rychlosti 84KIAS 10 stupňů pod horizont, pak se přestaví na 15 stupňů nad horizont a po odlepení drží podélný sklon tak, aby se dosáhlo rychlostí V2+15.
Pozor. Při manévru GO AROUND se vytažené brzdy Speedbrake nezasunou!
GO AROUND podle FMC
Je-li aktivován jen jeden kanál, po stisku TO/GA se autopilot vypne.
VNAV
Režim VNAV
Vypadne, když chce FMS - Flight Management System zahájit klesání podle letového plánu, ale na autopilotu je nastavena větší výška.
Režimy
Autopilot může pracovat v několika různých režimech. Režimy autopilota se volí tlačítky na panelu autopilota (MCP) nebo se autopilot přepne sám v reakci na vnější okolnosti.
To, že autopilot řídí letadlo, indikuje na displeji PFD nápisem CMD. Aktivní režimy autopilota jsou indikovány také na displeji PFD různými nápisy.
Chování autopilota
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Přechod do režimu CWS P
Autolilot letící v režimu CMD, udržující výšku () a kurs (HD...)
Podle rádců je to příliš velkou výškou, na které pilot přistávací manévr zahájil. Simulátor se takto chová, ale i když jsem zapínal APP až pod doporučovanou výškou 1500 nad prahem dráhy, tak stejně chvíli indikoval SINGLE CH. Ale potom naskočí CMD a sedne jako do peřin.
Vypínání
Na Periskopu bylo popsáno chování autopilota během automatického přistání, které se mi děje taky:
Důležité: ILS přiblížení na rwy 28 - LKTB. Výška 4000 ft, DME BNO cca 15NM. Aktivuji APP a CMD B. Všechno jede v poho až najednou naskočí SINGLE CH a tlačítko APP zhasne. Ale všechno jede dál bez problémů, letadlo chytí LC i G/S, klesá klesá a tak 3NM od prahu dráhy zhasne SINGLE CH, objeví se CMD a jede to zase v poho.
3) Hodiny
Hodiny jsou vlastně také navigační přistroj. Pokud je třeba nalétnout traťový bod, jehož pozici nejde získat zaměřením dvou majáků, ale který je jen na trase v určité vzdálenosti, lze se jeho polohy dobrat jen odměřením doby letu z bodu se známou polohou.
Hodiny jsou vidět na palubní desce jen v 3D kokpitu. Ve 2D kokpitu je třeba je vyvolat "tlačítkem" na palubní desce C (Clock).
Pro využívání hodin je třeba vědět, jakou vzdálenost letadlo uletí za minutu při dané rychlostu letu.
4) Master Caution
5) PFD
Rychloměr indikuje žlutým nápisem na PFD NO VSPD nezadáné "speed bugs".
Je třeba jít v FMC na stránku TAKEOFF REF a nastavit podmínky startu.
6) Základní Check Listy
Check lists
Preflight
Battery Switch (BAT) | ON |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel | |
Standby Power | AUTO |
Panel overhead, blok Generator Drive and Standby Power Panel | |
DC Meter Selector | BAT |
Panel overhead, blok AC and DC Metering Panel |
Before Start
BRAKES | TEST and SET |
Kontrola brzd, zatažení parkovací brzdy Ctrl+tečka | |
ELECTRICAL EQUIPMENT | OFF |
AVIONICS POWER SWITCH | OFF |
spínač Avionika na vypnuto | |
COWL FLAPS | OPEN |
otevřít | |
FUEL SELECTOR VALVE | BOTH |
Žádost o povolení spouštět. Po obdržení povolení ke spouštění:
DOORS | CLOSED |
AIR CONDITION PACK | CLOSED |
START PRESSURE | _____ PSI |
? | |
ANTICOLISION LIGHT | ON |
Before Take Off
RECALL | CHECKED |
Na Master Caution panelu vymáčknu žluté tlačítko, všechny výstrahy musí zhasnout | |
START SWITCHES | CONT |
Na overhead panelu překontroluji nastavení startérů | |
AUTOTHROTTLE | ARM |
Na panelu autopilota musí být přepínač A/T - autothrottle v poloze zapnuto. | |
TCAS/TRANSPONDER | TESTED AND SET |
Na panelu rádia (mezi sedačkami) přepnu přepínač TCAS do polohy TEST a počkám, až zahlásí, že je OK. Potom ho přepnu do polohy TA |
After Take Off
AIR COND & PRESS | SET |
? | |
START SWITCHES | OFF |
Na overhead panelu vypnu startéry | |
GEAR | UP, LIGHTS OUT |
FLAPS | UP, NO LIGHTS |
AUTOBRAKE | OFF |
7)Panel overhead
Panel nad hlavami pilotů - everhead:
AC and DC Metering Panel
BAT on/off
Po připojení akumulátoru ožijou elektrické okruhy ovládání letadla, ale přístroje v kabině zůstávají vypnuté.
Stav akumulátoru zjistíte přepnutím přepínače nad vypínačem akumulátoru do polohy BAT. Na napájení z akumulátoru přepnete přepínače napravo přepnutím do polohy STBY PWR.
Je-li akumulátor vybitý, rozsvítí se nad přepínačem kontrolka BAT DISCHARGE. Zároveň je tento stav indikován na Master Caution panelu kontrolkou ELEC.
Řešením je buď připojení k pozemnímu zdroji, nebo nahození APU (APU má svůj akumulátor a lze ho tedy nahodit i při vybitém hlavním akumulátoru).
Po zapnutí tohoto spínače je možné připojit pozemní zdroj GRD PWR .
Generator Drive and Standby Power Panel
STANDBY POWER
Po zapnutí tohoto spínače ožijí přístroje v kabině. Rozsvítí se displeje.
Ground Power Panel and Bus Switching Panel
GRD POWER AVAILABLE
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
GRD PWR
Napájení z pozemního zdroje je k dispozici, když je aktivovaná parkovací brzda.
APU
Fuel Pumps
8) Navigation Display
Navigation Display - navigační displej
Displej zobrazuje informace od FMS - Flight Management System.
Značky objevující se na displeji
Na dalším zlepšení typu 737 a A320 se stále pracuje. Děkujeme
Komentáře
Přehled komentářů
I just like the valuable information you provide in your articles. I will bookmark your weblog and test once more here regularly. I am fairly sure I will be told lots of new stuff proper here! Good luck for the following! tumphati.se/map13.php matleverans samma dag
body shop tyskland aperca.se
(aperca.se, 13. 10. 2020 2:57)
Good day! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a wonderful job! breed.aperca.se/map4.php body shop tyskland
oreiep.se
(oreiep.se, 12. 10. 2020 13:13)
Keep this going please, great job! oreiep.se/map24.php robert pettersson takida flickvän
probduo.se
(probduo.se, 12. 10. 2020 3:11)
If you are going for most excellent contents like I do, just pay a quick visit this site daily since it presents quality contents, thanks probduo.se/map25.php köpa duschkabin billigt
jysk brandbergen Г¶ppettider aperca.se
(aperca.se, 11. 10. 2020 19:12)
What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads. I'm hoping to contribute & help different customers like its aided me. Good job. goti.aperca.se/map9.php jysk brandbergen Г¶ppettider
influensa och diarre aperca.se
(aperca.se, 11. 10. 2020 11:03)
Hey There. I found your weblog using msn. That is a really neatly written article. I'll make sure to bookmark it and return to read extra of your useful info. Thanks for the post. I will definitely return. desvi.aperca.se/map2.php influensa och diarre
pycnogenol for varicose veins aperca.se
(aperca.se, 11. 10. 2020 3:09)
Hi there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform. emti.aperca.se/map13.php pycnogenol for varicose veins
jysk partille Г¶ppettider munhea.se
(munhea.se, 11. 10. 2020 2:20)
whoah this weblog is great i like reading your posts. Stay up the great work! You understand, many people are hunting around for this info, you can help them greatly. compe.munhea.se/map1.php jysk partille Г¶ppettider
dehllap.se
(dehllap.se, 11. 10. 2020 0:57)
Outstanding post however I was wanting to know if you could write a litte more on this subject? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Bless you! dehllap.se/map37.php mars sverige ab
blötmat katt känslig mage aperca.se
(aperca.se, 10. 10. 2020 18:44)
Very good information. Lucky me I ran across your site by chance (stumbleupon). I have bookmarked it for later! mysub.aperca.se/map4.php blötmat katt känslig mage
laktosfritt bröd att köpa munhea.se
(munhea.se, 10. 10. 2020 14:01)
I think this is among the most vital information for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The website style is ideal, the articles is really nice : D. Good job, cheers geni.munhea.se/map9.php laktosfritt bröd att köpa
när ser man resultat av träning naoblal.se
(naoblal.se, 10. 10. 2020 10:52)
What's up, I check your blogs regularly. Your writing style is awesome, keep it up! baytib.naoblal.se/travels/naer-ser-man-resultat-av-traening.php när ser man resultat av träning
högsta temperatur på jorden aperca.se
(aperca.se, 10. 10. 2020 10:32)
I am really enjoying the theme/design of your blog. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A small number of my blog visitors have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any ideas to help fix this issue? sacki.aperca.se/map5.php högsta temperatur på jorden
комплексное seo продвижение сайтов
(HowardWaign, 10. 10. 2020 9:36)разработка и продвижение сайта https://seo-runs.com технологии продвижения сайтов
rakgel bäst i test munhea.se
(munhea.se, 10. 10. 2020 5:00)
I'm curious to find out what blog platform you have been utilizing? I'm experiencing some small security problems with my latest blog and I would like to find something more secure. Do you have any suggestions? skywe.munhea.se/map1.php rakgel bäst i test
världens godaste köttbullar aperca.se
(aperca.se, 10. 10. 2020 2:24)
I just like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your blog and check again here regularly. I'm moderately sure I'll be informed plenty of new stuff proper right here! Best of luck for the following! desvi.aperca.se/map5.php världens godaste köttbullar
abecita little wonder naoblal.se
(naoblal.se, 10. 10. 2020 1:28)
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks! sennb.naoblal.se/for-women/abecita-little-wonder.php abecita little wonder
american chocolate chip cookies recept aperca.se
(aperca.se, 9. 10. 2020 18:24)
What's up, everything is going well here and ofcourse every one is sharing facts, that's actually good, keep up writing. tread.aperca.se/map8.php american chocolate chip cookies recept
pijn in duim aperca.se
(aperca.se, 9. 10. 2020 10:06)
It's great that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our dialogue made here. fiagh.aperca.se/map1.php pijn in duim
hur mycket järn per dag gravid naoblal.se
(naoblal.se, 9. 10. 2020 7:58)
Hi there would you mind stating which blog platform you're using? I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask! contnet.naoblal.se/relaxation/hur-mycket-jaern-per-dag-gravid.php hur mycket järn per dag gravid
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98
tumphati.se
(tumphati.se, 13. 10. 2020 3:07)